روابط دیپلماتیک و اقتصادی آلمان و امارات متحده عربی قدمت زیادی دارد. این روابط از ژوئن سال ۲۰۱۹ که دو کشور در برلین، اعلامیه مشترکی را امضا کردند، توسعه بیشتری یافته است. در دهه‌های اخیر، امارات بزرگترین شریک تجاری آلمان در منطقه به شمار می‌آید. براساس گزارشی که بر روی سایت وزارت خارجه آلمان قرار گرفته است؛ در سال ۲۰۲۰، حجم تجارت دوجانبه دو کشور ۷.۵۱ میلیارد یورو بود.

روابط دیپلماتیک و اقتصادی آلمان و امارات متحده عربی قدمت زیادی دارد. این روابط از ژوئن سال ۲۰۱۹ که دو کشور در برلین، اعلامیه مشترکی را امضا کردند، توسعه بیشتری یافته است. در دهه‌های اخیر، امارات بزرگترین شریک تجاری آلمان در منطقه به شمار می‌آید. براساس گزارشی که بر روی سایت وزارت خارجه آلمان قرار گرفته است؛ در سال ۲۰۲۰، حجم تجارت دوجانبه دو کشور ۷.۵۱ میلیارد یورو بود. مهمترین کالاهای صادراتی آلمان، هواپیما، خودرو، ماشین‌آلات و همچنین محصولات الکتروتکنیکی و شیمیایی است.  همچنین دولت آلمان عمدتاً محصولات آلومینیوم و محصولات پتروشیمی را از امارات وارد می‌کند. علاوه بر این‌ها، همکاری فرهنگی میان دو کشور نیز بسیار قوی است. موسسه گوته از سال ۲۰۰۶ یک دفتر منطقه‌ای در ابوظبی و از سال ۲۰۰۷ یک مرکز زبان در دبی تاسیس کرده است. مدارس آلمانی نیز در ابوظبی، شارجه و دبی فعالیت می‌کنند. علاوه بر این‌ها، در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دو کشور ۲۰۰ پروژه مشترک پژوهشی را با همکاری یکدیگر آغاز کرده‌اند. همچنین آلمان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میهمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب در ابوظبی بوده است. در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی نیز، آلمانی‌ها بسیار فعال بودند.

توسعه بخش آموزش و حفاظت از محیط‌زیست

حدود ۹ میلیون نفر در امارات متحده عربی در مساحتی به وسعت ۷۷ هزار کیلومتر مربع زندگی می کنند. امارات به لطف ذخایر غنی نفت و گاز به یکی از قوی‌ترین کشورهای جهان از نظر مالی تبدیل شده است. علاوه بر این، حوزه‌های دیگر اقتصادی مانند تجارت و خدمات نیز در این کشور در حال توسعه هستند. بنابراین رشد اقتصادی کشور امارات بسیار بالا است. با این وجود، دولت امارات برای توسعه بخش آموزش و ایجاد زیرساخت‌های محیط‌زیستی از سازمان‌های بین‌المللی بهره می‌گیرد.  جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی از جمله سازمان‌های بین‌المللی است که همکاری نزدیکی با دولت امارات دارد. در گذشته، این سازمان به دولت امارات متحده عربی کمک می‌کرد تا بخش آموزش را توسعه دهد و بازار کار ملی را مدرن کند.  اما اکنون این سازمان در راستای حفاظت از محیط‌زیست امارات نیز فعالیت می‌کند. از این‌رو، در حال‌حاضر پروژه‌های متعددی در زمینه آب و فاضلاب و همچنین حفاظت از محیط زیست و زیرساخت‌های آن ‌انجام شده است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید:

https://www.giz.de/de/weltweit/361.html

گسترش زبان آلمانی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد؛ موسسه گوته از سال ۲۰۰۶ یک دفتر منطقه‌ای در ابوظبی و از سال ۲۰۰۷ یک مرکز زبان در دبی تاسیس کرده است. از فعالیت‌های مهم موسسه گوته در دبی و ابوظبی می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزش زبان برای بزرگسالان، برپایی دوره‌های آمادگی امتحان گوته و برگزاری کلاس‌های تخصصی برای گروه‌های خاص اشاره کرد. همچنین این موسسه، نقش مهمی در تبادلات فرهنگی میان دو کشور ایفا می‌کند.از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های موسسه گوته در امارات متحده عربی به‌دست آورید:

https://www.goethe.de/ins/ae/de/spr/kur/dub.html

تاسیس مدارس آلمانی

به جز موسسه گوته، مدارس آلمانی نیز نقش مهمی در توسعه زبان و فرهنگ آلمان در امارات ایفا می‌کنند. از جمله مدارس آلمانی می‌توان به مدرسه بین‌المللی آلمان در شارجه اشاره کرد. این مدرسه که زیر نظر دولت فدرال فعالیت می‌کند، در سال ۱۹۷۶ در شارجه تأسیس شد. مدرسه آلمانی شارجه کلاس‌هایی برای دانش‌آموزان از دوره پیش‌دبستانی تا پایان دوره متوسطه دارد. در این مدرسه، تمام دروس به زبان آلمانی و عربی تدریس می‌شود و دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند هم دیپلم امارات را بگیرند و هم دیپلم آلمانی را دریافت کنند. همچنین دانش‌آموزان این مدرسه، زبان‌های انگلیسی و فرانسه را به عنوان زبان خارجی فرا می‌گیرند. جالب است بدانید که در این مدرسه در هر کلاس یک کتابخانه برای دانش‌آموزان وجود دارد. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این مدرسه به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.dssharjah.org/schulprofil.html

مدرسه آلمانی ابوظبی از دیگر مدارس بین‌المللی امارات است که اهمیت زیادی در توسعه زبان و فرهنگ آلمانی دارد. این مدرسه که با همکاری سفارت آلمان در امارات شکل گرفته است، دوره‌هایی برای آموزش زبان آلمانی و انگلیسی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد. در مدرسه آلمانی ابوظبی، دانش‌آموزان به گونه‌ای آموزش می‌بینند که برای ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان و همچنین کار در کشورهای مختلف آماده می‌شوند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره نحوه کار این مدرسه به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.gisad.ae/sekundarstufe-ii-konzept/

مدرسه آلمانی دبی نیز که از سال ۲۰۰۸ تاسیس شده است، یکی از مدرن‌ترین مدارس آلمان در خارج از این کشور به شمار می‌رود. این مدرسه از مقطع دبستان تا متوسطه، دوره‌هایی برای یادگیری زبان آلمانی دارد و دارای امکانات فراوانی از جمله آزمایشگاه‌های علمی، دو کتابخانه، امکانات مدرن ورزشی و کلاس‌هایی پر نور با سیستم خنک‌کننده است. در حال‌حاضر حدود ۸۰۰ دانش‌آموز از ۳۰ کشور جهان در مدرسه آلمانی دبی مشغول به تحصیل هستند. دانش‌آموزان این مدرسه برای ادامه تحصیل می‌توانند در دانشگاه‌های مختلف جهان از جمله دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه کمبریج لندن ثبت‌نام کنند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات کامل‌تری درباره فعالیت‌های مدرسه آلمانی دبی در اختیارتان قرار دهد:

https://germanschool.ae/disd-ueber-unsere-schule/?lang=de

سرمایه‌گذاری در بخش آموزش عالی

امارات متحده عربی از اولین کشورهای منطقه خلیج فارس بود که از اوایل دهه ۹۰ میلادی، شروع به سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه آموزش عالی کرد. در همان‌ زمان، دولت امارات تلاش می‌کرد تا نظر گروه‌های خارجی را برای سرمایه‌گذاری در بخش آموزش جلب کند. مسئولان بخش آموزش کشور امارات می‌خواستند؛ سیستم آموزشی مانند کشورهای پیشرفته غربی بسازند و شعبه‌ای از دانشگاه‌های بین‌المللی را در کشور خود تاسیس کنند. بدین ترتیب، این کشور ظرف مدت کوتاهی به محلی برای سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف از جمله آلمان بدل شد. به طور مثال، آلمانی‌ها در سال‌های اخیر، بودجه زیادی را برای سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد موسسات آموزشی و تحقیقاتی در امارات اختصاص داده‌اند. همچنین آلمان شرایط مساعدی برای تبادل دانشجو و پژوهشگر با کشور امارات ایجاد کرده است. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره تبادلات آکادمیک آلمان و امارات در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/vereinigte-arabische-emirate/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

منبع: گوته، موسسه تبادلات آکادمیک، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، مدارس آلمانی در دبی، شارجه و ابوظبی

کد خبر 11306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =